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Limelite のマニュアル和訳 9

Limelite というリズムマシーンのマニュアルを和訳していきます。元ファイル → こちら

9回目は各種エフェクトについて見ていきます。



Delay

The delay section is a stereo tempo-synced delay unit, with independent delay times for the left and right channels. One and Two set the time (in 16th ticks) for the two channels, FB determines the amount of feedback, and Gain the overall output level.
LFO controls the speed of a beat-synced LFO, set to hard-left for a cycle time of 4 bars, and hard-right for a cycle time of a 16th tick. FM determines the amount of cutoff modulation via the LFO, whereas DM the amount of delay time modulation. Width controls the amount of stereo separation.

Delay セクションは、ステレオテンポに同期したディレイのユニットです。左右のチャンネルに独立したディレイタイムを持ちます。「One」と「Two」は、2つのチャンネルの時間(16個の ticks 内)を設定します。「FB」はフィードバックの量を決定し、「Gain」は全体的な出力レベルです。
「LFO」はビートに同期したLFOのスピードを調節します。4つのバーの繰り返す時間のためには左側に設定しましょう。右側なら16個の ticks の繰り返す時間です。「DM」がディレイ時間の変調の量を決めるのに対し、「FM」はLFOを経由してのカットオフの変調量を決めます。「Width」はステレオが分離する幅を決めます。

Cut and Res define the cutoff frequency and resonance of a post-delay LP filter. Lo enables damping of pre-delay low frequencies.

「Cut」と「Res」は、ディレイ後のローパスフィルターでの、カットオフの周波数とレゾナンスを定義します。「Lo」はディレイ前の低い周波数の減衰を有効にします。

「16個のticks」のところ、訳が苦しいです。未だに合点のいかないもどかしさがあります。なぜ「ticks」という表現なんでしょう? よく分かりません。でもとにかく、このノブを弄ると、ディレイのかかり方が変わるのは確かです。


Mix

FX Mix cross-fades between the dry signal (pre XFX and delay) and the wet signal (post XFX and delay).

「FX Mix」は、XFX とディレイの前のドライ・シグナルと、XFX とディレイの後のウェット・シグナルの間をクロスフェードします。


When the Input button is enabled, the mod sequence determines the input level to the XFX and delay. Clicking on the meter below the input button toggles between proportional or binary (i.e. on/off) modulation.

「Input」ボタンが有効なとき、Mod シーケンスが XFX とディレイへの入力レベルを決定します。このボタンの下のメーターをクリックして、釣り合いが取れている、もしくは二元の間(すなわち オン/オフ)の変調を切り替えます。


When Mix is enabled, mod is routed to the fx mix cross-fade position (as a proportion of the current fx mix knob position, i.e. if mod = 1 then fx mix will equal the actual fx mix knob position). Clicking on the meter below the input button toggles between proportional or binary (i.e. on/off) modulation.

「Mix」が有効なとき、Mod はFX Mix がクロスフェードしている位置を通ります。これは、現在の FX Mix ノブの釣り合いとしてです。すなわち、もし Mod が1だと、FX Mix は実際のノブの位置とイコールになるでしょう。このボタンの下のメーターをクリックして、釣り合いが取れている、もしくは二元の間(すなわち オン/オフ)の変調を切り替えます。


EQ

The EQ unit allows for boosting/attenuation of Hi, Mid and Lo frequencies. Set each knob to centre for no change. The >-< knob shifts the frequency of the 3 bands. Amp determines the amount of drive into a saturator distortion unit.

EQ ユニットは、高域、中域、低域の周波数のブースト/減衰を可能にします。それぞれのノブを中央にセットすると、変化がありません。
「>-<」ノブは、3つのバンドの周波数をシフトします。
「Amp」は、サチュレーター・ディストーション・ユニットへのドライブの量を決定します。





Filter

Cut defines the cutoff frequency of a 12db lowpass filter. Trk determines the amount to which an envelope follower modulates the cutoff frequency, and Sm determines the smoothness of the envelope follower. The mod sequence can be routed to cutoff via the Mod knob.

「Cut」は、12dBのローパスフィルターの周波数のカットオフを定義します。
「Trk」は、エンヴェロープのフォロワーが Cutoff Frequency を変調させる量を決定します。
「Sm」はエンヴェロープのフォロワーのスムーズさを決めます。
「Mod」ノブを経由することで、Mod シーケンスはカットオフへと通されるようになります。


Magic

Magic features a notch filter and a granular-pitch shifter. ::: defines the notch filter cutoff, and the large slider at the bottom of the section controls the amount of pitch shifting (centre for no shifting). Gr sets the pitch-shifter grain size. Mod and Rmx define the amount to which the mod sequence and the pattern remix position modulate the pitch shifter respectively. Mix cross-fades between the dry and wet signals.

Magic セクションは、ノッチフィルターと粒状のピッチシフターを備えています。「:::」は、ノッチフィルターのカットオフを定義します。底辺の巨大なスライダーは、ピッチシフトをコントロールします(中央だとシフトしていません)。
「Gr」はピッチシフターの一粒?(= grain)のサイズをセットします。
「Mod」と「Rmx」は、Mod シーケンスとパターン・リミックスの位置が、ピッチシフターをそれぞれ変調させる量を決めます。
「Mix」はドライとウェットの信号の間をクロスフェードします。







Limelite の使い方、マニュアル和訳

トップページ
1、紹介とクイックスタートと概要
2、シーケンサーセクション
3、シーケンサーセクションの続きと Remix セクション
4、Remix セクションの続き
5、Out セクション
6、各サンプラーの機能 ~Kick, Snare, Hat~
7、各サンプラーの機能 ~Tie, Pod~ と Pulp セクション
8、XFX セクション
9、Delay, Mix, EQ, Filter, Magic ← 今ココ!
10、midiノートの割り当て、サンプルの確認・変更方法


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テーマ : DTM
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